Gezonde "brood"doos

Gepubliceerd op 7 september 2020 om 12:28

Gezonde “brood”doos inspiratie.

Back to school! Een leuke en spannende tijd. Soms ook een drukke tijd voor ouders. Veel mensen willen graag gezond eten meegeven aan hun kinderen, en weten niet altijd wat ze in de boekentasjes kunnen stoppen. Gebrek aan inspiratie en vaak ook gebrek aan tijd kunnen ervoor zorgen dat we snel vervallen in het smeren van de gemakkelijke boterham met kaas. Gevarieerd eten is de sleutel tot gezondheid. Kinderen die volop in ontwikkeling zijn hebben behoefte aan voedzame maaltijden, die hen helpen te groeien en voldoende energie voorzien om een hele dag te leren, te spelen en te ravotten.

Hieronder een reeks inspiratiefoto’s van gezonde “brood”dozen.

Bij ons zit er niet vaak klassiek brood in gemaakt uit granen omdat dit veel antinutriënten bevat. De darm vindt deze niet zo fijn en ze remmen de opname van voedingsstoffen, waardoor brood niet zo voedzaam is als soms wordt gedacht. Af en toe eten we wel eens een lekkere zuurdesemboterham, omdat het lekker is, omdat zeker niet alles eraan slecht is en omdat we niks helemaal uitsluiten.

De hoofdmoot is dan wel niet het brood. De focus ligt altijd op:

  • Vezels en koolhydraten uit groenten
  • Voldoende eiwitten
  • En gezonde vetten

Goede darmbacteriën smullen van vezels uit groenten (en niet zozeer van vezels uit granen). De juiste darmflora zorgt voor een optimale spijsvertering en productie en opname van voedingsstoffen, en dus voor energie. Een goede darmfora werkt samen met het immuunsysteem en zorgt voor een goede weerstand. Onze darmen zijn ook verbonden met onze hersenen, zij beïnvloeden elkaar wederzijds, en er gaan meer banen van de darmen naar de hersenen dan omgekeerd.

We zijn helemaal opgebouwd uit eiwitten (onze haren, huid, darmen, neurotransmitters, hormonen, spieren, …). Kinderen hebben eiwitten nodig om te groeien en eiwitten zijn ook nodig in de aanmaak van energie. Gezonde vetten zijn ook een belangrijke energiebron, onder andere voor de hersenen. We moeten onze kinderen dus zeker niet alleen proberen “volproppen” met groenten.

- Tomaatjes met basilicum

- Afgewerkt met een beetje zeewierspaghetti (jodium en omega 3 voor de hersenen)

- Komkommer 

- Gegrilde courgette

- Pecannoten (gezonde vetten)

- PNI "boterhammetjes" (meel uit knollen, noten en zaden) met hummus en (eiwitten) en grasboter (gezonde vetten) 

- Mango (bevat enzymen en ribose wat energie geeft)

- Gerookte heilbot (gezonde vetten, eiwitten)

- Kastanjepannenkoeken (zonder zuivel, zonder suiker, zonder gluten, voedzaam en lekker)

- Avocado (gezonde vetten, rechtstreekse energie voor de hersenen)

- Tomaatjes uit eigen tuin 

- Kastanjekrakotjes (zonder suiker, zonder granen, de meest hypo-allergene noot die er is, lekker en voedzaam)

- Cashewnootjes (gezonde vetten)

- Tomaatjes 

- Komkommer

- Blauwe besjes (anti-oxidanten)

- Rolletjes kippenwit (eiwitten). Dit kippenwit is biologisch kippenvlees uit slagerij De Wilde in Deurle. Het bevat enkel en alleen kip, dus geen maltodextrine, dextrose of andere suikersluipnamen, geen aardappel- of maiszetmeel, geen e-nummers of andere troep - kijk maar eens naar de ingrediëntenlijst van kippenwit uit de winkel). 

- Een beetje suikervrije frambozenconfituur (zonder zoetstoffen ook) om op de krakotjes te smeren. 

- Amandelpompennotenbrood (gezonde koolhydraten uit pompen, vetten en eiwitten uit amandelen en andere noten) (met dank aan recept van Rens Kroes, heerlijk met wat grasboter of notenpasta)

- Macadamianoten (gezonde vetten, oa omega 3)

- Komkommer

- Tomaatjes

- Gefermenteerde worteltjes (vitamine K, probiotica, vezels)

- Augurkjes

- Boekweitkrakotjes

- Komkommerfrietjes met mayonaisedip (zelfgemaakt op basis van olijfolie: gezonde vetten)

- Gekookt eitje (eiwitten)

- Geroosterde pompoen met zeewierkruiden

- Tomaatjes (ik geef toe, veel tomaatjes, maar we hebben een grote oogst!)

- Pistachenootjes (gezonde vetten) 


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.